Closure regelt alle opzeggingen en contractovernames na een overlijden.

Van telefoonabonnement en verzekering tot aan social media.

Bankrekening opzeggen na overlijden ABN AMRO

Wilt u de bankrekening opzeggen na overlijden? In dit stappenplan vindt u hoe het werkt: Neem contact op met de bank, geef het overlijden door en wacht vervolgens tot u een reactie krijgt. De bank zal u verder uitleggen welke gegevens zij eventueel nodig hebben, dit is afhankelijk van de specifieke situatie. Hieronder lichten wij verder toe hoe het werkt.

 

Bankrekening opzeggen na overlijden ABN AMRO: Het proces

1. Melden van een overlijden: Bij ABN AMRO kunt u een overlijden telefonisch melden of via een adviseur. Wees er wel van bewust dat u daarna nog extra informatie moet aanleveren, zoals de overlijdensakte. Via Closure regelt u dit in 1 keer, waardoor u veel extra stappen voorkomt.
- Closure: Informeer ABN AMRO en andere bedrijven
- Telefoon: 0900 – 0024
- ABN AMRO adviseur of bankkantoor: link
- Post: ABN AMRO Nabestaandendesk, PAC: AA8230, Antwoordnummer 91090, 1000 XA Amsterdam

2. ABN AMRO blokkeert alle bankzaken van de overledene: Denk aan de toegang tot Internet Bankieren en Mobiel Bankieren. Maar ook aan andere bankzaken van de overledene, zoals alle rekeningen, betaalpassen en creditcards. Verder verwijderen ze periodieke betalingen en blokkeren ze automatische incasso’s. Dit doen ze om misbruik te voorkomen. Eerst moet bepaald worden wie mag beschikken over het geld. Bovendien moet er erfbelasting betaald worden over het vermogen van de overleden persoon.

3. ABN AMRO stuurt u een brief: Ze sturen deze brief na ontvangst van de overlijdensmelding. Deze sturen ze naar uw mail of naar het adres van de overledene. In de brief staat:
- stappen die zijn genomen
- documenten die ze mogelijk van u nodig hebben

4. Sturen van de benodigde documenten (indien nodig)

5. ABN AMRO deblokkeert de bankzaken: Nadat ABN AMRO alle documenten van u heeft ontvangen, wijzigen ze de tenaamstelling naar ‘erven van...’ en deblokkeren ze de rekening. ABN AMRO bevestigt dat met een brief. Vanaf dat moment krijgen de erfgenamen, bewindvoerder of executeur toegang tot de bankzaken van de overledene. Die persoon bepaalt wat er met de rekening gebeurt. Is er een betaalpas aangevraagd? Dan krijgt u die binnen 3-5 werkdagen.

Belangrijk om te weten:

Was er iemand op de rekening gemachtigd? Dan kan ook die persoon niet meer gebruikmaken van de rekening. Zolang de erfgenamen nog niet bekend zijn, staat de rekening op ‘boedel van’.

Had u met de overledene een gezamenlijke betaalrekening? Dan kunt u uw gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon blijven gebruiken. ABN AMRO blokkeert wel de passen die op naam van de overledene staan. Is er iemand gemachtigd op de rekening? Dan vervalt deze machtiging automatisch. Als mederekeninghouder kunt u iemand opnieuw machtigen.

Moet u dringend een rekening van de overledene betalen? Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Neem de originele factuur mee naar een bankkantoor. Of stuur deze per post naar: ABN AMRO Nabestaandendesk, PAC: AA8230, Antwoordnummer 91090, 1000 XA Amsterdam

 

Bankrekening opzeggen na overlijden ABN AMRO: Benodigde gegevens

- Naam van de overleden persoon
- Adres van de overleden person
- Geboortedatum van de overleden persoon
- Uw gegevens als contact persoon
- Overlijdensakte
- Kopie legitimatie bewijs

In sommige gevallen heeft de bank nog meer gegevens nodig om u toegang tot de rekening te geven. ABN AMRO hanteert vaak een grens van 15.000 euro. Dat betekent dat als de overleden persoon meer dan 15.000 euro op de rekening heeft staan, de bank de volgende gegevens uitvraagt:

- Verklaring van Erfrecht

In de Verklaring van Erfrecht staat wie de erfgenamen zijn. Alleen een notaris kan dit voor u opstellen.

Let op! De kosten van de Verklaring van Erfrecht zijn hoog (vanaf 169 euro). Vraag deze dus pas aan als een bank of verzekeraar dit van u eist.

 

Bankrekening opzeggen na overlijden ABN AMRO: Reactietijd van de bank

Na de eerste melding gaan er enkele dagen overheen voordat u een brief ontvangt. Dit is erg afhankelijk van de bankzaken van de overleden persoon.

Als u een Verklaring van Erfrecht nodig heeft, kost het vaak minimaal 2 weken om deze aan te vragen bij de notaris. Houd er dus rekening mee dat u gedurende deze periode geen toegang kunt krijgen tot de rekening.

Ook andere abonnementen beëindigen

Abonnementen beëindigen bij bedrijven duurt lang. Het is vaak een zoektocht naar de juiste opzegprocedure en de contactgegevens. Kan dat niet eenvoudiger?

Onderstaande bedrijven werken al samen met Closure. Via hen zeg je kosteloos alle abonnementen, contracten en accounts in één keer op. Lees hier hoe het werkt.

Closure heeft voor het melden van het overlijden bij financiële dienstverleners een licentie van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Closure B.V. / Stationsplein 45 - Ruimte A7.209 / 3013AK Rotterdam Nederland / KVK: 70792828
© Closure 2020. Alle rechten gereserveerd.