Opheffen bankrekening na overlijden

Hoe werkt het opheffen van een bankrekening na overlijden?

In grote lijnen zijn er twee manieren om met een bankrekening na overlijden om te gaan:

– Blokkeren
– Wijzigen (bijvoorbeeld overzetten op een andere naam)

Wat u precies kunt doen met deze bankrekening na overlijden en hoe u dat regelt verschilt per bank. Over het algemeen blokkeert de bank de bankzaken binnen 24 uur na ontvangst van een overlijdensbericht.

 

Een rekening op 1 naam én een en/of rekening

– De bankpas en/of creditcard van de overledene worden geblokkeerd. Dit gebeurt om te voorkomen dat iemand geld opneemt van de bankrekening na overlijden, terwijl diegene daar geen toestemming (meer) voor heeft
– Machtigingen die (mede) zijn afgegeven door de overleden rekeninghouder komen te vervallen (bij voldoende saldo kunnen automatische incasso’s doorlopen)
– Passen van gevolmachtigden worden geblokkeerd
– De toegang tot internet- en mobielbankieren van de overledene wordt geblokkeerd

Additioneel voor een rekening op 1 naam

– De bankrekening wordt geblokkeerd en de rekening wordt op naam van ‘Erven van’ gezet
– Automatische periodieke overboekingen worden stopgezet
– Het krediet op de betaalrekening wordt stopgezet

Centraal Meldpunt Overlijden

Wist u dat u met de gegevens die u voor banken nodig heeft ook direct andere bedrijven kunt informeren? Goede doelen, energiepartijen, verzekeraars en zelfs social media. Bij Closure kunt u daarom alle bedrijven op één centrale plek opzeggen.

Lees hier meer over hoe het werkt

Hoe kan Closure u ondersteunen bij het opheffen van een bankrekening na overlijden?

Het melden van het overlijden bij banken kunnen wij volledig van u overnemen. Hierdoor hoeft u slechts eenmalig de documenten te uploaden. Wij sturen dit vervolgens door naar de juiste banken. Als de bank alle benodigde documenten ontvangen heeft, beoordelen zij deze en kijken of ze de rekening kunnen vrijgeven.

Als de rekening is vrijgegeven neemt de bank contact met u hierover. De erfgenamen of de persoon die de nalatenschap afhandelt, kan dan toegang tot de rekening van de overledene krijgen.

Hoe weet ik welke bankrekening ik moet opheffen na overlijden?

Wanneer u niet op de hoogte bent van waar de overledene bankrekeningen heeft kan Closure een aanvraag doen bij slapendetegoeden. Zo wordt bij 30 Nederlandse banken gecontroleerd of uw dierbare een bankaccount heeft. Binnen 3 maanden staat in uw Closure account het overzicht van de bankaccounts.

Om deze uitvraag voor u te doen hebben wij de volgende documenten nodig:

– Uittreksel Centraal Testamentenregister (CTR)
– Verklaring van Erfrecht óf Verklaring van Executele

Ook andere abonnementen beëindigen

Abonnementen beëindigen bij bedrijven duurt lang. Het is vaak een lange zoektocht naar de juiste opzegprocedure en de contactgegevens. Kan dat niet eenvoudiger?

 

ING opzeggen na overlijden .  Air Miles opzeggen na overlijden . Nationale Nederlanden opzeggen na overlijden . KPN opzeggen na overlijden . Vara gids opzeggen na overlijden .  OV chipkaart opzeggen na overlijden . Nuon opzeggen na overlijden

 

Bij Closure kunt u alle abonnementen, contracten en accounts op één centrale plek beëindigen of overzetten op een andere naam. Van telefoonabonnementen, bankzaken, verzekeringen, sportclubs, social media en nog veel andere zaken.

1. Checklist

Selecteer welke diensten u wilt beëindigen of over wilt nemen en per wanneer.

2. Gegevens

Vul de gegevens van de overledene in. U heeft geen wachtwoorden of ID-nummers nodig.

Of lees hier meer over hoe het werkt