Closure: digitale uitvaart

 - 11 december 2018

Bron: Twinkle

Hoe zit het na je dood met je contracten met energieleveranciers, Netflix en Spotify? Met je telecomprovider en socialmedia-accounts? En met allerlei abonnementen? Een hele klus voor nabestaanden.

Elk bedrijf moet apart benaderd worden: het één wil gebeld, de volgende gemaild en de derde heeft alle gegevens op een online formulier nodig. ‘Naast telkens weer een emotionele confrontatie betekent deze administratieve nasleep een kostenpost: gemiddeld heeft een huishouden 130 euro aan maandelijkse incasso’s’, zegt Chantal van der Velde. Samen met Graciëlla van Hamersveld richtte ze Closure op. Dit platform biedt één centrale online plek waar nabestaanden abonnementen, contracten en accounts van overleden dierbaren kunnen opzeggen. ‘Enerzijds besparen we nabestaanden veel gedoe, confrontatie en doorlopende kosten. Anderzijds is voor veel bedrijven het proces van overlijdensmeldingen uitdagend. Er zijn bijvoorbeeld hoge klantenservicekosten mee gemoeid door diverse contactmomenten, en soms vragen meerdere afdelingen hetzelfde document op bij nabestaanden – hetgeen reputatieschade voor het bedrijf kan veroorzaken.’ Samenwerking met Closure biedt hen een gestandaardiseerde en bedrijfsspecifieke melding met de juiste data.

Centraal Meldpunt Overlijden

Wist u dat alle bedrijven dezelfde informatie bij u uitvragen? Goede doelen, telefoonleveranciers, energiepartijen, banken en zelfs social media. Bij Closure hoeft u daarom maar één keer uw gegevens door te geven. Wij informeren voor u alle bedrijven.

Slider

Closure heeft partnerschappen met KPN en uitvaartverzekeraar Ardanta. Inmiddels heeft ook een aantal uitvaartondernemers zich bij de start-up aangesloten. ‘Als een nabestaande direct bij ons terechtkomt, betaalt hij voor onze dienstverlening 99 euro. Maar via onze partners kan hij er met korting – of gratis – gebruik van maken. Ons verdienmodel ligt dan ook aan de bedrijvenkant. Wij besparen hen veel kosten’, aldus Van der Velde. Naamsbekendheid wordt gegenereerd via de partners. ‘Verder hebben we in mei de Philips Innovation Award gewonnen en staan we op 6 december in de finale van TEDx. Daarmee bereiken we ook veel mensen.’ Grote uitdaging is nog de bewustwording van het probleem in de grotendeels traditionele uitvaartsector. ‘Het wordt tijd dat de uitvaart van de digitale identiteit ook een cruciale rol krijgt.’