Closure regelt alle opzeggingen en contractovernames voor u na een overlijden.

Van telefoonabonnement en verzekering tot aan social media.

Slider

Closure in het Groothandelsgebouw: start-up in de uitvaartbranche

 - 24 september 2018

Bron: Groot Handels Gebouw Rotterdam

Huurders in Beeld

‘Ik heb de initiatiefnemers van Kleinhandel maanden gestalkt,’ vertelt Graciëlla van Hamersveld. Zij kregen een eigen kantoor zodra er een plek op de wachtlijst vrij kwam, met uitzicht op de expeditie. Sinds de éérste dag op de werkvloer, werken Graciëlla van Hamersveld en Chantal van der Velde keihard aan hun start-up Closure. Zij helpen en ondersteunen nabestaanden bij het stopzetten van diverse abonnementen en social media kanalen.

‘Je wil op Facebook waarschijnlijk geen herinnering voor een verjaardag ontvangen, maar misschien wel een in memoriam page waar je foto’s terug kunt kijken en berichten kunt posten.’

Nee, natuurlijk niet! Dachten Graciëlla en Chantal. Zo raakten zij geïnspireerd om nabestaanden te helpen.

 

30 abonnementen

‘Instanties in de publieke sector worden bij overlijden automatisch geïnformeerd door de gemeente. De Belastingdienst, bijvoorbeeld, kan nabestaanden zo informeren over het doen van eventuele belastingaangifte. In de private sector bestond zo’n dienst nog niet,’ vertelt Graciëlla.  Een persoon heeft gemiddeld 30 abonnementen. Dat betekent dat er na een overlijden veel te regelen is zoals het afsluiten van gas, water, licht, telefonie, verzekeringen, kortingskaarten en social media. ‘Je wil op Facebook waarschijnlijk geen herinnering voor een verjaardag ontvangen, maar misschien wel een in memoriam page waar je foto’s terug kunt kijken en berichten kunt posten.’

Centraal Meldpunt Overlijden

Wist u dat alle bedrijven dezelfde informatie bij u uitvragen? Goede doelen, telefoonleveranciers, energiepartijen, banken en zelfs social media. Bij Closure hoeft u daarom maar één keer uw gegevens door te geven. Wij informeren voor u alle bedrijven.

Slider

Studiegenoten

Het idee voor Closure ontstond tijdens hun studie econometrie. ‘Het is een datagerichte studie; een mix van wiskunde, economie en programmeren. 'Wij kwamen er achter dat er veel aandacht is voor het verzamelen van data wanneer iemand leeft. Maar wat als iemand overlijdt? De nieuw geïntroduceerde Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft daar bijvoorbeeld helemaal geen regels voor. Dat vonden wij raar.’

‘Als telecomprovider wil je bij een overlijden geen brief sturen met de tekst: wij wensen je veel plezier bij je nieuwe provider.’

 

Verbeteren van klantervaring

‘De dienst is bedoeld om nabestaanden te ontzorgen bij het omzetten, overnemen en beëindigen van contracten. Tijdens het opzetten van onze start-up zijn wij erachter gekomen dat bedrijven het proces aan hun kant ook graag optimaliseren. Als telecomprovider wil je bij een overlijden geen brief sturen met de tekst: wij wensen je veel plezier bij je nieuwe provider. Toch blijkt het voor bedrijven vaak lastig en kostbaar om bij een overlijden zaken goed te regelen. Closure helpt hen dus hun klantervaring te verbeteren.’

 

Gewoon beginnen

Chantal vertelt dat het verkopen van hun dienst aan bedrijven het werk nog interessanter maakt. ‘Met een start-up moet je gewoon beginnen. Het idee verandert altijd gaandeweg. De bedrijven die als partner zijn aangesloten zorgen ervoor dat wij onze dienst gratis aan nabestaanden kunnen aanbieden. Zonder dat verdienmodel hadden wij er waarschijnlijk minder lol in gehad. Het commerciële aspect maakt het nu juist interessant en schaalbaar. Nu kunnen wij nabestaanden echt helpen.’